Рекомендації вчителям, щодо підтримки дисципліни в класі
Дисципліна – це умова, засоби й результат виховання, вона потребує зустрічних зусиль. Головною умовою дисциплінованої поведінки учнів є доброзичливі відносини між учителями і дітьми.
Необхідно враховувати що дисципліну в класі обумовлюють раніше нагромаджений досвід поведінки учнів, організованість класу, ставлення до навчання, предмета, вчителя, дотримання єдиних вимог до учня всіма вчителями, які працюють у класі, загального порядку умов і традицій даної школи.
При роботі в класі і для підтримання дисципліни необхідно враховувати наступні правила:
1. Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому стимулюйте їхню активність.
2. Не відволікайтеся на незначні порушення, моралізування.
3. Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний оптимістичний настрій у класі.
4. Стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки; не допускайте перевтоми учнів.
5. Надавайте учням можливість частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки.
6. Створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали можливість відчути себе лідерами.
7. Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя.
8. Будьте привітними.
9. Не виявляйте антипатій до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями.
10. Не припускайте появи „любимчиків”, це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі.
11. Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові. Не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими.
12. Не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний учитель.
13. Підтримуйте контакт з учнями поза уроками, на заняттях гуртка, позакласних заходах, спільних походах.
14. Зміцнюйте зв’язки з батьками, намагайтеся отримати від них підтримку, але не сподівайтеся, що вони вирішать проблему з дисципліною в класі. Виявляйте коректність у взаєминах з батьками. Постійна негативна інформація, скарги псують відносини, викликають недовіру до вчителя, його можливостей, здібностей навчати й виховувати дітей.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ЩОДО РОБОТИ З УЧНЯМИ,
ЯКІ ВІДНОСЯТЬСЯ ДО ГРУПИ РИЗИКУ
1. Необхідно дати відчути дитині, що вона належить до групи, класу, не відторгнута і займає важливе місце в колективі. Однак не можна примушувати її жити в "кучі” і обов’язково бути на очах. Кожен має потребу в тому, щоб побути наодинці з самим собою, тим більше дитина . Правила, яких має дотримуватися вчитель щодо невстигаючих учнів
|
Як допомогти дітям у непростому сьогоденні:
поради для педагогів
Як педагоги ви можете зробити дуже багато для того, щоб допомогти вихованцям розібратися зі своїми думками та почуттями стосовно складної соціально-політичної ситуації в Україні, заспокоїти їх і допомогти почуватися спокійно і впевнено. У такі часи ваша відданість своїй справі, громадянська позиція та професійні навички стають особливо важливими.
1. Переконайте вихованців і їхніх батьків у тому, що ваше завдання перетворити позашкільний навчальний заклад на максимально безпечне місце для них і що педагогічний колектив, органи виконавчої влади зроблять усе можливе для того, щоб діти почувалися у безпеці.
2. Не жалійте часу та зусиль для того, щоб допомогти собі та іншим. Спілкуйтеся з колегам, діліться власними думками, досвідом, страхами та проблемами. У такий спосіб ви можете підтримати один одного. Саме так можна привести до ладу власні думки та переживання і підготуватися до спілкування з вихованцями.
3. Не варто замовчувати те, що відбувається в Україні. Про це слід говорити з вихованцями. Не намагайтеся радити дітям «просто забути про це». Вислухайте те, що говорять діти, проаналізуйте їхні відчуття та досвід. Обговоріть з ними почуття та думки, що цілком природно виникають у них в таких складних обставинах. Можна оголосити хвилину мовчання на початку заняття. Поясніть, що цим ми вшановуємо загиблих і постраждалих у зоні АТО.
4. Завжди будьте готові до діалогу зі своїми вихованцями – вини повинні знати, що їх вислухають.
5. Дуже важлива для кожного вихованця взаємна підтримка ровесників. Створюйте можливості для того, щоб діти могли співпрацювати один з одним. Постійний контакт з вами та друзями допоможе дітям відновити почуття безпеки.
6. Будьте готові до непростих запитань, наприклад: чому це відбувається? (людині важко зрозуміти масове знищення чи руйнування – покажіть, що ви це також не приймаєте, спробуйте надати дітям чітке пояснення зрозумілою їм мовою. - Чи все буде добре? Не давайте неправдивих обіцянок чи марних надій, але розкажіть вихованцям, що усі міністерства, відомства, військові, роблять усе можливе для відновлення миру та спокою в нашій державі.
7. Допоможіть вихованцям сформувати позитивні методи подолання стресу та страху, обрати найкращі стратегії поведінки для тієї чи іншої ситуації. Насамперед, з’ясуйте, яким чином вони долали свої страхи та переживання в минулому. Це сприятиме актуалізації досвіду та впевненості дитини в тому, що негаразди можна і треба долати.
8. Відновіть почуття нормальності. Будьте спокійні й зважені, заспокойте дітей і спробуйте наповнити змістом «буденні» життєві події. Забезпечте вихованцям навчально-творчу діяльність у психологічно комфортних умовах. Пам’ятайте, що позитивний настій дозволяє укріпити віру дитини у свої можливості щодо вирішення проблем.
9. Будьте уважними до дітей, особливо до тих, які потребують додаткової підтримки, зокрема соціально-психологічної допомоги.
10. Не забудьте піклуватися про себе – бережіть власне емоційне та фізичне здоров‘я. Адже лише здоровий педагог може підтримати та допомогти своїм вихованцям.
Поради вчителям у роботі
Із замкненими дітьми:
1. Розширюйте коло спілкування, знайомте з новими дітьми першим.
2. Наголошуйте на перервах про корисність спілкування, розпитайте учня, що нового він дізнався, розмовляючи з іншими.
3. Прагніть стати для дитини взірцем людини, яка ефективно спілкується, що дуже допомагає їй у житті.
4. Залучайте якомога частіше до групових форм роботи, давайте завдання для колективної роботи.
5. Ніколи не протиставляйте дитину колективові, припиняйте зневажливі зауваження однокласників.
Із тривожними дітьми:
1.Доручення тривожної дитини мають відповідати віку.
2.Підтримуйте, говоріть про свою впевненість у тому, що дитина зможе виконати завдання.
3. Не порівнюйте досягнень дитини з успіхами інших дітей. Дуже важливі оптимістичні прогнози.
4. Не допускайте ситуації змагання, публічного виступу.
5. Зменшити або усунути тривожність дитини можна за допомогою малювання, фізичних вправ, читання художньої літератури, ігрової терапії, музико терапії.
- З агресивними дітьми:
1. Не сваріть дитину за те, що вона посміла гніватись на вас, зрозумійте її обурення: допоможіть усвідомити і сформулювати свої претензії до вас.
2. Дочекайтесь, коли емоції вщухнуть, і тільки тоді розкажіть дитині, що її агресія непотрібна в цій ситуації, все можна вирішити іншим, спокійним тоном.
3. Учіть дитину розуміти себе й інших. Якщо дитина навчиться усвідомлювати свої почуття і почуття інших, вона зможе свідомо обирати форми боротьби і захисту.
4. Спостерігайте за собою, щоб інколи ви самі не стали взірцем агресивної поведінки.
5. Залучайте батьків, з’ясуйте, чи вони не подають негативного прикладу.
- З гіперактивними дітьми:
1. Введіть знакову систему оцінювання. Хорошу поведінку і досягнення винагороджуйте, не жалійте для такої дитини схвалення.
2. Частіше проводьте хвилинки відпочинку з легкими вправами і релаксацією.
3. У класі бажано мати мінімальну кількість предметів, які можуть відволікати увагу.
4. Спрямовуйте зайву енергію гіперактивних дітей у корисне русло – під час уроку попросіть вимити дошку, прибрати зошити.
5. Введіть проблемне навчання, використовуйте у процесі навчання елементи гри, змагання. Більше давайте творчих завдань, уникайте монотонної діяльності.
6. Давайте лише одне завдання за раз. Якщо учень має виконати велике завдання, нехай воно буде у вигляді послідовних частин. Періодично контролюйте хід роботи над кожною частиною, вносячи відповідні корективи.
7. Створюйте ситуацію успіху, в якій дитина могла б проявити свої сильні сторони.
8. Виховуйте навички роботи у класному колективі.
Посібник для роботи педагогів
"Планування та проведення батьківських зборів
щодо профілактики шкідливих звичок учнівської молоді"